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Documents and tools

The ARES "Documents and tools" page gives you easy access to essential documents, media and tools relating to higher education in the Wallonia-Brussels Federation.

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8 résultat(s)

Repensons nos déchets!

Submitted by Antoine on
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À la Haute École Robert Schuman, la problématique des déchets a été prise en main en suivant la règle des « 5R » :

  • Refuser tous les produits à usage unique et privilégier les achats sans déchets
  • Réduire sa consommation de biens et d’emballages
  • Réutiliser et réparer tout ce qui peut l’être
  • Recycler ce qui ne peut pas être réutilisé
  • Rendre à la terre, soit composter les déchets organiques

Document(s) utile(s)

©Shutterstock.com/D-Krab

Zero Waste design

Submitted by Antoine on
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Dans l’échelle de Lansink qui hiérarchise les différents traitements des déchets, « Réduire » est l’un des termes clé.

Notre projet s’articule autour de cette notion de réduction des déchets pré-consommation, déchets générés lors des étapes de production précédent l’utilisation par le consommateur comme lors du prototypage et de la production des produits. Cette famille de déchets, peu médiatisée, constitue pourtant une problématique d’ampleur. Dans le secteur du textile, du packaging et de l’impression, une grande part de ces déchets pourrait être évitée grâce à une meilleure conception des produits à la source.

Le projet vise à informer et former (workshop professionnels) nos étudiants et enseignants à de nouvelles pratiques d’éco-conception.

Document(s) utile(s)

©Shutterstock.com/D-Krab

Lutter contre différents types de pollution

Submitted by Antoine on
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En 2019, la communauté éducative de la Haute École en Hainaut a décidé de lutter ensemble contre les pollutions, et ce sur ses quatre départements. Les nombreuses actions menées ont visé une alimentation plus responsable, une utilisation plus rationnelle du numérique, une mobilité plus efficace, ainsi qu’une diminution de la production des déchets et de l’énergie.

©Shutterstock.com/D-Krab

Compost Croix du Sud

Submitted by Antoine on
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2020 Après J.-C. Toutes les cafétérias de l’UCLouvain jettent leurs déchets organiques dans des poubelles classiques. Toutes ? Non ! Une place peuplée d’irréductibles agronomes et scientifiques résiste encore et toujours aux gaspillages, en compostant des matières n’ayant de déchet que le nom…  

 

Document(s) utile(s)

©Shutterstock.com/D-Krab

Ecole Supérieure des Arts Saint-Luc Liège

Submitted by Antoine on
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Les confinements ayant exacerbé la précarité estudiantine, le village circulaire se propose de réduire les coûts liés aux études et d’améliorer la convivialité du campus. Dans un espace de rencontre convivial, il articule la récupérathèque, où l’on peut obtenir des matériaux de récupération revalorisés pour effectuer ses travaux d’ateliers, à une roulotte de foodsharing où l’on peut bénéficier d’invendus issus de magasins ou de dons. La construction du village circulaire repose sur des “live project” menés par différentes sections de l’école, où les étudiants porteurs de projets citoyens invitent les enseignants à soutenir leurs initiatives avec des exercices pédagogiques qui concernent la conception, la réalisation de lieux, de mobiliers ou de supports concrets de communication.

Document(s) utile(s)

©Shutterstock.com/D-Krab

Vade-mecum

Vade-mecum unique pour les projets académiques de la coopération de l'ARES

Student Microprojets 2025-2026

Submitted by admin on
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Call for Student Microprojets 2025-2026

Student Microprojects © Rami Taheri - ULB

/ Call for Student Microprojets

The call for Student Microprojects is closed since 16 May 2025. You can consult the documents relating to this call for information purposes.

Who can submit an application?  

Two groups of students, regularly enrolled at a higher education institution (HEI) in the Wallonia-Brussels Federation (FWB) and at an HEI in an ARES partner country. Both groups are motivated by the partnership dynamic and topics related to sustainable development.

 

Eligible countries?

Carte des 31 pays partenaires de l'ARES
Map of the 18 countries partnering with ARES projects

South Africa, Benin, Bolivia, Burkina Faso, Burundi, Cambodia, Cameroon, Cuba, Ecuador, Ethiopia, Haiti, Indonesia, Kenya, Madagascar, Mali, Morocco, Mozambique, Nepal, Niger, Uganda, Peru, Philippines, Palestinian Territory, Democratic Republic of the Congo, Republic of Guinea, Rwanda, Senegal, Tanzania, Tunisia, Vietnam, Zimbabwe.


Duration?

The Microproject must take place over one academic year, between 1 September of year X and 31 August of year X+1.

 

Budget?

€20,000, including 10% management fees.

 

Details of the call

Download the call for applications document 2025-2026, for a project to be carried out between 1 September 2025 et le 31 August 2026.
 

Proposal content

The Microprojet:

  • must be based on a genuine partnership;
  • must demonstrate effective participation by students from both groups;
  • must focus on raising students' awareness of sustainable development issues rather than on the concrete results expected from the project;
  • must demonstrate its collective nature, in the sense that it cannot, for example, result in the completion of a single dissertation/final project.

Students at a HEI in the FWB who have been awarded a Travel Scholarship from ARES may be involved in a Microproject in the same academic year, provided that the Travel Scholarship is not awarded for travel in connection with the Microproject.

 

How to submit an application?

Online via the GIRAF platform. To obtain the access link and instructions for submitting your application, please contact the relevant person at your institution.

 

Selection criteria

  • Quality of the proposal: 
    • Suitability of the proposal in terms of the characteristics of a Microproject. 
    • Development of a critical perspective supported by relevant stakeholders (academics, NGOs, diaspora, etc.). 
    • Relevance and consistency of the proposed actions in relation to the expected results of the Microproject.
    • Guarantee(s) of the quality of the partnership. 
    • Development of a strategy for disseminating and sharing the experience gained.
  • Implementation procedures: 
    • Degree of integration of partners (FWB and partner country) in the implementation of the Microproject (division of tasks, organisation of work, etc.).
    • Suitability of the budget in relation to the implementation of the Microproject.

 

Calendar
 

10 February 2025: Launch of the Student Microprojects call



10 February - 16 May 2025, at 12pm: Submission of applications via the GIRAF platform



30 June 2025: Information to applicants on selected and non-selected projects



1 September 2025 to 31 August 2026: Project implementation


 

MORE INFORMATION:

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