Documents and tools
The ARES "Documents and tools" page gives you easy access to essential documents, media and tools relating to higher education in the Wallonia-Brussels Federation.
How can you optimise your search? Enter one or more keywords, then refine the results using the filters (or vice versa) OR use inverted commas to search for an exact phrase.
You can reset the search by deleting the filter criteria.
NOTE: other documents and tools are available in the French version of the website.
6 résultat(s)
6 résultat(s)
Universities in Action: Adapting Support, Strengthening Integration, Defending Freedom
Event by the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation – "Universities in Action: Adapting Support, Strengthening Integration, Defending Freedom", June 3d, 2025, Brussels
In a world where academic freedom is increasingly under threat, an event organised in Brussels by the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (SAR FWB) brought together academic institutions, public actors, and international organisations around a common goal: to strengthen support systems for at-risk researchers and reaffirm universities’ commitment to academic freedom.
Three main themes structured the discussions: how to adapt support mechanisms to the realities of displaced researchers, how to foster their long-term integration into French-speaking academic communities, and how to uphold academic values in international partnerships.
The discussions highlighted deep human challenges faced by displaced individuals: loss of academic recognition, emotional uprooting, and pressure for rapid integration. International, European and local programs were presented, showcasing various approaches - from emergency hosting to long-term support - with particular attention to language, career transition, and mental health.
The event also raised sensitive questions: how to approach partnerships with institutions in countries where academic freedom is violated? How to distinguish individual collaborations from institutional commitments? And how to ensure that researchers themselves do not become collateral victims of these decisions?
This moment of collective reflection allowed for the sharing of inspiring practices, strengthening of synergies among stakeholders, and reaffirmation of a strong conviction: universities must remain places of refuge, dialogue, and rebuilding.
Download the full report in English
Les universités en action : adapter le soutien, renforcer l'intégration, défendre la liberté
Événement de la section Scholars at Risk en Fédération Wallonie-Bruxelles – « Les universités en action : adapter le soutien, renforcer l'intégration, défendre la liberté », 3 juin 2025, Bruxelles
Dans un monde où les libertés académiques sont de plus en plus menacées, un événement organisé à Bruxelles par la section Scholars at Risk en Fédération Wallonie-Bruxelles a réuni institutions académiques, acteurs publics et organisations internationales autour d’un objectif commun : renforcer les dispositifs d’accueil pour les chercheur·euses en danger et réaffirmer l’engagement des universités en faveur de la liberté académique.
Trois grands axes ont structuré les échanges : comment adapter les mécanismes de soutien aux réalités des chercheur·euses déplacé·es, comment favoriser leur intégration durable dans les communautés académiques francophones, et comment préserver les valeurs académiques dans les partenariats internationaux.
Les discussions ont mis en lumière des défis humains profonds rencontrés par des personnes déplacées : perte de reconnaissance académique, déracinement émotionnel, pression à l’intégration rapide. Des programmes internationaux, européens et locaux ont été présentés, illustrant des approches variées - de l’accueil d’urgence à l’accompagnement sur le long terme - avec une attention particulière portée à la langue, à la reconversion professionnelle et à la santé mentale.
L’événement a aussi soulevé des questions sensibles : comment aborder des partenariats avec des institutions dans des pays où la liberté académique est bafouée ? Comment distinguer les collaborations individuelles des engagements institutionnels ? Et comment éviter que les chercheur·euses eux-mêmes ne deviennent des victimes collatérales de ces décisions ?
Ce moment de réflexion collective a permis de partager des pratiques inspirantes, de renforcer les synergies entre acteur·rices, et de réaffirmer une conviction forte : les universités doivent rester des lieux de refuge, de dialogue et de reconstruction.
Télécharger le compte-rendu complet en français
Universities in Action: Defending Academic Freedom & Supporting At-Risk Scholars
Every day, scholars around the world face threats to their safety, their research, and their freedom to think, teach, and speak. Universities and other higher education institutions have a responsibility - not just to offer refuge, but to create real opportunities for these scholars to rebuild their careers and contribute to academic life.
On June 3d, 2025, in Brussels, join key academic leaders, experts, and at-risk scholars themselves for an essential conversation on how higher education institutions can effectively support at-risk scholars, foster their integration in a French-speaking academic environment, and uphold academic freedom in an increasingly challenging global landscape.
This event, co-organised by the members of the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (CRef, ARES, ULB, UCLouvain, and ULiège), will offer inspiring insights, practical recommendations, and a space for meaningful exchange, culminating in a networking reception intended to build connections with peers and experts working at the forefront of academic freedom.
Programme highlights:
- Adapting support to crises: how can organisations and universities adapt their support mechanisms to the diverse and evolving crises faced by scholars at risk?
- Integrating scholars at risk in the French-speaking academic environment: what are the key barriers and good practices to the integration of displaced researchers in French-speaking institutions?
- Preserving academic freedom in partnerships: how can universities navigate the balance between international collaboration and ethical considerations?
Registration is mandatory – don’t miss out !
Secure your spot now by filling out the registration form.
Registrations are open until 20 May 2025.
We hope you’ll join us for this important discussion and we encourage you to share this event with anyone in your network who might be interested.
Universities in Action: Defending Academic Freedom & Supporting At-Risk Scholars
Every day, scholars around the world face threats to their safety, their research, and their freedom to think, teach, and speak. Universities and other higher education institutions have a responsibility - not just to offer refuge, but to create real opportunities for these scholars to rebuild their careers and contribute to academic life.
On June 3d, 2025, in Brussels, join key academic leaders, experts, and at-risk scholars themselves for an essential conversation on how higher education institutions can effectively support at-risk scholars, foster their integration in a French-speaking academic environment, and uphold academic freedom in an increasingly challenging global landscape.
This event, co-organised by the members of the Scholars at Risk section in the Wallonia-Brussels Federation (CRef, ARES, ULB, UCLouvain, and ULiège), will offer inspiring insights, practical recommendations, and a space for meaningful exchange, culminating in a networking reception intended to build connections with peers and experts working at the forefront of academic freedom.
Programme highlights:
- Adapting support to crises: how can organisations and universities adapt their support mechanisms to the diverse and evolving crises faced by scholars at risk?
- Integrating scholars at risk in the French-speaking academic environment: what are the key barriers and good practices to the integration of displaced researchers in French-speaking institutions?
- Preserving academic freedom in partnerships: how can universities navigate the balance between international collaboration and ethical considerations?
Registration is mandatory – don’t miss out !
Secure your spot now by filling out the registration form.
Registrations are open until 20 May 2025.
We hope you’ll join us for this important discussion and we encourage you to share this event with anyone in your network who might be interested.
Cartographie
Cartographie des initiatives prises par les établissements d'enseignement supérieur en faveur des migrants, des réfugiés et des académiques et chercheurs en danger.
CONFERENCE / Racial inequality in higher education: a transatlantic conversation
L'année 2020 a été marquée dans le monde entier par un tollé général en réponse à la mort d'Ahmaud Arbery, Breonna Taylor et George Floyd, parmi d'innombrables autres. Des deux côtés de l'Atlantique, des millions de personnes ont participé à des manifestations massives contre la suprématie blanche, la brutalité policière et l'injustice raciale. Au cours des mois qui ont suivi, le mouvement Black Lives Matter a déclenché un examen de conscience mondial au niveau individuel et institutionnel… mais dans quelle mesure les formations antiracistes et les déclarations sur la diversité constituent-elles une feuille de route pour un changement réel ?
La question sur les inégalités raciales est particulièrement profonde au niveau des établissements d'enseignement supérieur (EES). Connus depuis longtemps comme des vecteurs de connaissance, d'innovation et de changement social, les EES ne sont pas exempts de critiques en matière de diversité, d'inclusion et d'équité. Les collèges et universités aux États-Unis et dans l'Union européenne sont tous deux confrontés à des défis pour élargir l'accès à l'enseignement supérieur aux groupes sous-représentés.
Alors que de nombreux EES européens ont ajouté des stratégies de diversité socioéconomique et de genre à leurs programmes de diversité, les inégalités raciales restent souvent sans réponse ni prises en compte. De l'autre côté de l'Atlantique, les EES américains ont maintenu une solide culture de collecte de données et ont longtemps inclus la diversité raciale dans leur stratégie DEI (Diversity, Equity and Inclusion), mais ont encore du mal à offrir de véritables expériences équitables aux étudiant·es. Des deux côtés de l'Atlantique, des programmes d'échange internationaux tels que les programmes Fulbright et Erasmus + offrent des opportunités qui changent la vie à un large éventail d'étudiant·es de premier cycle et de deuxième cycle. Cependant, ces programmes ne parviennent toujours pas à atteindre leur plein potentiel en tant qu'outil pour l'équité.
La conférence débutera par une allocution d'ouverture de l'eurodéputée Samira Rafaela. Elle sera suivie par une série de tables rondes interactives, de sessions de questions-réponses, et se clôturera avec une allocution de Dominique Day, membre du Groupe de travail d'expert·es sur les personnes d'ascendance africaine.
Inscrivez-vous sans plus tarder !
Racial inequality in higher education: a transatlantic conversation
03.12.2020 · Virtual Conference · 14h à 18h
QUI ?
La Commission Fullbright
QUOI ?
Conférence virtuelle sur les inégalités raciales dans l'enseignement supérieur
QUAND ?
Le jeudi 3 décembre 2020
OÙ ?
Conférence virtuelle via Zoom
INSCRIPTION ?
La participation est gratuite, mais l'inscription est obligatoire
EN SAVOIR + : consulter le site web de la conférence